Критика уявного розуму
0Лютий 14, 2013 від Галина Пагутяк
Маленький дім на піску, хатина равлика, покинута так давно, що дощі вишарували її до майже білого.Павук тримає її на прив’язі, що тягнеться в небо, наче мотузка індійського факіра. Дім стоїть на березі озера, в якому пуголовки, схожі на коми, чекають переходу до сухопутного існування.У воді, теплій від сонця, живуть й інші істоти, яких не кожен побачить, а також віддзеркалення куща шипшини, з якого одного дня впадуть скоріше білі, ніж рожеві пелюстки і попливуть вітрилами, куди пожене їх вітер.
Цілий всесвіт, модель, яку око виокремлює лише тоді, коли серце сповниться жалем до минущості й нетривкості цього життя, де людина лише одна з ланок, а не завершення еволюції.Однак, коли вона починає про це думати, присівши навпочіпки коло порожнього дому равлика, на поверхні калюжі з’являється і її тінь, і вона стає частиною оцього всесвіту, і тінь птаха, що завис на мить у повітрі, теж стає його частиною.
Про жодне щастя тут не йдеться, лише про спокій. Пуголовки відпливають на той бік, де сонце, подалі від тіней.Якби то була тінь від хмари, вони поводилися б так само.
Їхня свідомість вперто не бажає контактувати зі свідомістю шипшинового куща, птаха і людини.І ті так само не бажають дізнатися, як воно бути пуголовком, що одного дня стане жабою і пострибає по рідкій траві.А пуголовок не дізнається, як це квіти перетворюються на тверді червоні плоди, навіщо птахи літають, і як це жити у домі під сірим шиферним дахом.Бо це йому не потрібно.У нього інше призначення в житті.
Зрештою, навіть люди, що відрізняються згідно Канта, уявою від інших істот, і через те змінюють до невпізнання як власні та чужі території, воліють не контактувати з собі подібними, якщо це їм не потрібно.Інстинкт виганяє їх з теплого лона матері, але все одно вони відгороджуються від світу камінням, цеглою, деревом і склом.Світ будується з аналогій, і поза ними нічого немає. Доказом цього є людська мова, яка зафіксувала всі існуючі аналогії в словах. Ми, люди, не можемо вийти поза наші аналогії, і це викликає в нас неспокій і передчуття нещастя.Ми можемо змінити світ, навіть передбачити наслідки цих змін, проте не здатні створити принципово іншу систему, яка б не спиралася на аналогії.
Павутинка, один кінець, якої кріпиться до життя, якого насправді немає, а інший зникає у небі – ось це наша уява. Якби Кант жив вічно, можливо, він дійшов би до висновку, що уява притаманна всьому сущому і написав би Критику уявного розуму.
Kategoria Рукописи | Теги:
Напишіть відгук